ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΙΡΧΕΡ-ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ ΜΕΛΕΤΗΤΗΣ ΤΩΝ ΜΑΓΙΑ

 


Κατά τον 17ο αιώνα ένα κύμα ανανεωμένου ιεραποστολικού ζήλου σάρωσε τον Νέο Κόσμο και η αποικιοκρατία επεκτάθηκε στις περιοχές του Λακαντόν και των Ιτζά Μάγια, που προηγουμένως αντιστέκονταν στην ισπανική κατάκτηση. Στις ιεραποστολές στη Λατινική Αμερική συμμετείχαν ενίοτε μέλη του Τάγματος του Ιησουϊτών, το οποίο ιδρύθηκε το 1534 από τον Ιγνάτιο Λογιόλα, για την ενίσχυση και διάδοση της Καθολικής Εκκλησίας. Ιησουίτης ήταν και ο πολυμαθής Αθανάσιος Κίρχερ (1601/2–1680), ο οποίος είχε εντυπωσιαστεί εξαιρετικά από τα σύμβολα και τις εικόνες των ιερογλυφικών στους αιγυπτιακούς οβελίσκους και στις αρχαίες πηγές. Επίσης, ο Κίρχερ είχε παρατηρήσει με την ίδια έκπληξη τα ζώα, τα φυτά και τα άλλα αντικείμενα των εξωτικών βιβλίων από το Μεξικό στη Βιβλιοθήκη του Βατικανού. Ο Κίρχερ, αν και πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη Ρώμη, κατόρθωσε να συγγράψει μερικές από τις καλύτερες γεωγραφικές πραγματείες του 17ου αιώνα. Η δυνατότητα αυτή του δόθηκε καθώς βρισκόταν στο κέντρο του ιησουιτικού δικτύου πληροφοριών.
 
Ο Κίρχερ πίστευε ότι οι Μεξικανοί, αν και στερούντο των πραγματικών ιερογλυφικών, όπως οι Αιγύπτιοι, είχαν ένα εικονιστικό σύστημα που άξιζε να περιγραφεί στο έργο του Αιγύπτιος Οιδίπους. Η γνώμη του ήταν πως ακόμη και εάν η φωνητική αποκρυπτογράφηση των προκολομβιανών ιερογλυφικών είναι εφικτή, θα παραμείνει ανεπαρκής, εφόσον δεν θα αποκαλύψει την αναλογική αλήθεια και τα υπερβατικά μυστήριά τους. Ένας καλλιτέχνης κατ’ εντολή του Κίρχερ αναπαρήγαγε σε μια ξυλογραφία δύο σελίδες από έναν Μεξικανικό κώδικα, τις οποίες αντέγραψε από το έργο Χακλάιτους Πόσθουμους ή Τα ταξίδια του Πέρτσες (1625) του Σάμουελ Πέρτσες. Ο πολυμαθής Ιησουίτης ανακάλυψε ότι το περιεχόμενο των σημείων μιας εικόνας με ιερογλυφικά των Μάγια αφορούσε ένα ημερολόγιο 51 ετών και την ίδρυση της πόλης του Μεξικού.

Συνολικά για το έργο του Αθανάσιου Κίρχερ, βλ. τώρα και ηλεκτρονικά: 

Κατελής Βίγκλας, “Αθανάσιος Κίρχερ. Ο τελευταίος άνθρωπος σε αναζήτηση της παγκόσμιας γνώσης”, Ιστορικά Θέματα, 122 (Ιαν. 2013), 86-99.




Comments

Popular posts from this blog

ΧΑΡΤΗΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΤΩΝ ΜΑΓΙΑ

Ο ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΤΟΥ ΚΟΠΑΝ

ΕΛ ΚΑΣΤΙΓΙΟ Η ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΚΟΥΚΟΥΛΚΑΝ